۱۰.۲۵.۱۳۸۸

سازمان ملل: 2009؛ خونین ترین سال برای افغانستان

سازمان ملل متحد اعلام کرده که تلفات غیرنظامیان در افغانستان در سال 2009، در مقایسه با سال 2008، چهارده درصد افزایش داشته است.
در یک گزارش نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان آمده است که "اکثریت قاطع" این تلفات، ناشی از حملات گروه طالبان بوده است.
این تلفات، 2009 را به خونین ترین سال برای غیرنظامیان افغان از سال 2001 میلادی تبدیل کرد.
این درحالی است که دو هفته پیش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با انتشار گزارشی، اعلام کرد که تلفات غیر نظامیان در سال 2009 نسبت به سال 2008 هژده در صد کاهش یافته است.
اما براساس آماری که سازمان ملل متحد منتشر کرده، در سال 2009، دو هزار و چهارصد و دوازده غیرنظامی کشته شده اند، در حالی که این آمار در سال 2008، دو هزار و یکصد و هجده نفر بود.
این گزارش می گوید: "گسترش خشونتها در افغانستان، کماکان تلفات سنگینی را به غیرنظامیان در طول سال 2009 وارد کرده است."
با توجه به اینکه سربازان خارجی نیز در افغانستان در مواردی متهم به کشتن غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی می شوند، تلفات افراد غیرنظامی به مسئله حساس و جنجال برانگیزی تبدیل شده است.
کاهش تلفات غیر نظامیان از سوی نیروهای خارجی
گزارش سازمان ملل متحد با این حال گفته است که در سال 2009، تعداد غیرنظامیانی که از سوی نیروهای خارجی کشته شده اند، سی درصد کاهش یافته است؛ آماری که به نظر می رسد با استقبال ارتش آمریکا روبرو شود.
فرماندهان نظامی آمریکا، در ماههای اخیر همواره در پی این بوده اند تا به دولت و مردم افغانستان اطمینان دهند که در برخورد با غیرنظامیان در جریان عملیات نظامی، از احتیاط لازم کار می گیرند.
سازمان ملل متحد در گزارش خود آورده است که کاهش در تلفات غیرنظامیان در عملیات نیروهای خارجی، نمایانگر اجرای تدابیر این نیروها برای کاهش خطر آسیب رسیدن به غیرنظامیان است.
ناظران امور با این حال نگران هستند که با پایان زمستان و گرم شدن هوا، خشونتها و تلفات در افغانستان یک بار دیگر افزایش یابد؛ چون در زمستان، سردی هوا مانع از فعالیت گسترده گروه های مسلح می شود.
این نگرانی نیز وجود دارد که با اعزام سی هزار سرباز تازه نفس آمریکایی به افغانستان، خشونتها در این کشور شدت بگیرد.
گزارش سازمان ملل متحد همچنین خاطر نشان کرده که با گسترش فعالیت گروه طالبان در افغانستان، سال 2009، خونین ترین سال برای سربازان خارجی مستقر در این کشور بوده است.
براساس این گزارش، ولایاتی که در گذشته نسبتا آرام بوده اند، مانند ولایت کندوز و سایر مناطق در شمال شرق افغانستان، در جریان سال گذشته خشونتهای زیادی را شاهد بوده است.
افزایش تلفات نیروهای خارجی
آمار سازمان ملل متحد افزایش قابل ملاحظه ای را در تلفات سربازان خارجی در افغانستان در مقایسه با سال 2008 نشان می دهد.
این گزارش آورده که تعداد تلفات سربازان خارجی در افغانستان در سال 2008، دوصد و نود و پنج نفر بود، در حالی براساس آمار تازه، تعداد تلفات سربازان خارجی در سال 2009، به 530 نفر افزایش پیدا کرد.
این گزارش همزمان با انتشار یک نظرسنجی به درخواست بی بی سی در افغانستان منتشر می شود که در آن، بسیاری از افغانها نسبت به آینده کشورشان ابراز خوشبینی کرده اند.
در این نظرسنجی، از جمع 1500 نفری که با آنها گفتگو شد، هفتاد درصد به این باور بوده اند که افغانستان در مسیر درستی در حرکت است؛ درحالی که این آمار در سال 2008، چهل درصد بود.
منبع: بي بي سي